Elevhandledare

Ja det är mitt jobb och jag älskar det ❤.

Man lär sig något nytt varje dag om dessa fantastiska individer. En sak som man blir bättre på varje dag, är att observera. Vad händer egentligen bakom ryggen på läraren? Väldigt mycket. Den onödiga kommentaren som sades viskande, himlandet med ögonen, sucken när indelningen av grupper vad klar. Jag alla dessa småsaker. Det är inte bara i klassrummet heller och det missas ofta på rasten med. 
Det är inte lätt när en lärare har 30-40 elever själv att se allt som händer. Så min roll i klassrummet är viktig inte bara för den eller dom eleverna som jag är extra stöd för utan för hela klassen. Jag är en stöttepelare och en trygghet. 
Men nog om det.
Så vad gör jag?
Jag ser till så den som behöver extra hjälp förstår sina uppgifter, hjälper han eller hon att förklara en text som är svår, ser till att eleven kommer igång med sin uppgift, ger råd hur han/hon ska lägga upp det. Delar upp texten i mindre delar så det blir lättare att arbeta med. Många av mina elever har svårt att förstå en text, eller har stora inlärningssvårigheter.  Dom kan inte sitta i 40 minuter och koncentrera sig, ibland tar dom en rast 10 minuter mitt i för det funkar inte längre. Ofta behöver personen sitta för sig själv för att inte bli störd. Annars kan dom inte jobba alls. Vissa har tappat gnistan helt, känner att allt i skolan är helt meningslöst. Dom eleverna måste jag också hjälpa att hitta tillbaka till lärandet. Små steg i taget, pressen får inte bli för hård, för då flyr dom. Jag finns där för dom hela tiden genom deras steg. Ger råd, peppar, förenklar. Deras mål är inte att skriva en A4 text på en lektion, deras mål är att bara lyckas få ner 5-6 meningar. För att känna att dom faktiskt kan dom också. Att dom inte är helt värdelösa. 
Dessa elever behöver ett stöd i att känna att dom duger och att dom kan. Bara för att komma igång med lärandet, känna att dom platsar i skolan precis som alla andra. 
Det är min roll som elevhandledare i korthet.
Att stötta. Stötta på alla sätt som går beroende på vem det är. Vad dom behöver, hur dom behöver det och få dom att platsa in precis som alla andra.

XOXO  

Familj ❤

Kommentera här: